RS bylo původním projektem jedné osoby z roku 1998 a jmenovalo se DeviousMUD.
Několik málo prvních verzí bylo úplně vymazáno a od základu napsáno znovu. RuneScape zažil svoji premiéru v lednu roku 2001. Hře pomohla společnost Jagex Ltd, kterou založil Andrew a Paul Gower a Constant, v ní začal Andrew pracovat jako hlavní vývojář RS. O trochu později se k němu přidal i jeho bratr Paul Gower. Oni dva, eventuálně tři, byli v tu dobu jedinými zaměstnanci Jagexu pracujícími na RS.
O několik měsíců později, přesně 27. února 2002, Jagex spustil členskou verzi RuneScape, která obsahovala speciální věci a více úkolů k dokončení. Hráči měli platit 5$ za měsíc, aby měli k těmto výhodám přístup, nebyla to ale podmínka pokud chtěli zůstat u staré neplacené hry. Někteří uživatelé přesídlili na členskou verzi, ale obrovská základna neplatících hráčů zůstala. V prvním týdnu RuneScape nabral přes 5000 členů.
Za roky vývoje ale bratři Gowerové hru vyvíjeli a zaměstnali mnoho pracovníků Jagexu. RuneScape byla ze začátku velmi jednoduchá hra. Spoustu lidí si myslí, že RS Classic má jen dva rozměry, ale není tomu tak. Má skutečně všechny tři – šířku, výšku a délku. Grafika je primitivní, ale zábavná. Při vytvoření si člověk mohl vybrat jestli chce být dobrodruh, mág, horník nebo bojovník a podle toho také získal schopnosti, statistiky a předměty do začátku, dnes nic takového neexistuje a všichni začínají stejně. Plná runitová zbroj byla přidána už když byla hra v plném proudu. Pouliční cena runitového obouručního meče mezi hráče byla kolem 2 až 3 milionů kvůli tomu, že nikdo nebyl tak dobrý kovář na kování runitu.
Prvním runite kovářem byl BlueRose13x. Ve hře byl jenom jeden druh krumpáče, jeden typ šípů, jedna barva rukavic. Neexistovalo nic jako zdobené brnění nebo brnění bohů a také neprobíhaly náhodné události ve snaze znepříjemnit život makrům, protože žádná nebyla vytvořena. Možná, že jste nevěděli, že skoro rok po uvolnění RS se používala verze, ve které jste byli jediným člověkem, který mohl vidět svůj combat level – úroveň totiž nebyla vyobrazena vedle jména, pokud hráč nebyl v divočině.
RuneScape se ale znovu přepsalo od základů a v tomto případě obsahující trojrozměrnou grafiku namísto původního izometrického pohledu a nízké kvality textur. Tato verze byla uvolněna v roce 2004 veřejnosti. O rok později originální RuneScape Classic omezil přístup pouze platícím členům, protože RS Classic je velmi náchylné na makra a nově vytvořené postavy, dokonce i členové, v současné době nemají šanci se do RS Classic dostat.
Průkopníci RuneScape
Tks – Po dlouhou dobu jeden z nejlepších hráčů.
L6vi – Převzal místo jedničky od Tks v prosinci 2001.
Bonebreaker6 – První v HighScore. Zezimovi po dlouhý čas vzdoroval.
Zezima – Každý ho zná jako prvního v celkovém pořádí, ale svoje výsadní postavení získal až v roce 2004.
Bluerose13x – První člověk s kovářstvím a magií 99.
Musashi22 – Druhý hráč s kovářstvím 99, přebral po bluerose13x pozici na období 2002-2004.
LtAngel – Bůh řemeslnictví, první hráč s crafting 99
Lilyuffie88 – Člověk s největším počtem zkušenostních bodů (EXP) a jeden z nejlepších účtů hry.
S A X – Po dlouhou dobu jeden z nejlepších bojovníků ve hře.
Zonghui – První hráč s 123 combat (99 všechny combat skilly, v RuneScape Classic byl maximální combat 123, nyní je 124. Obdobně je tomu se zdravím – v RS Classic bylo výchozí zdraví 9, v RS 2 je 10.
Plate Pures
“Plate pure“ je postava, která má tu schopnost mít nasazený Runitový platebody s úrovní magie 1. Toto se stalo možné, už když RuneScape měl svoji premiéru, protože část mapy z úkolu Dragon Slayer získatelná od goblina šla prodat a i koupit (předtím než šlo goblinovi za mapu zaplatit deset tisíc).
Plate Pure by si koupil od jiného hráče jednu ze tří částí mapy, zbývající dvě nejsou problém a nepotřeboval by pro to magii na telekinezi. Na Vánoce 2003 existovalo ve hře jenom něco kolem 80 Plate Pures. Když přišla na světlo světa RuneScape 2, Plate Pures zažili svůj obrovský rozmach. Pro někoho bylo možné získat část mapy bez magie v RS2 a převést ji zpět do RS1, kde by ji prodal. Už zbývá jen několik málo originálních Plate Pures a silně převažují Pures, kteří goblina uplatili, na těch ale není nic speciálního.
Chyba s noži
Chyba s noži byla jednou z prvních, která byla pro RS velkou překážkou. Jak to fungovalo:
Hráč si naložil svůj inventář zbraní a spoustou nožů. Pak by kliknul kamkoli na mapě, čímž se dostal do pohybu. Teď by během pohybu nůž odhodil na zem… ALE: V RS Classic nebylo možné zahazovat věci za běhu a bylo třeba zastavit. To znamenalo, že zbraň na kterou jste klikli a vybrali, že ji chcete odhodit, byla stále ve vašem inventáři. Vše, co jste museli poté udělat bylo znovu kliknout na zbraň a počkat dokud jste se nezastavili – pak se věc skutečně ocitla na zemi. Na místo zbraně, kde byla před odhozením, se přesunul nůž. Na políčku, kde jste měli zbraň vám ale zůstala možnost „Vyzbrojit“ (Equip). Pokud jste ji použili, přidala vám do síly zbraně i když nůž zbraň nebyl. Čím více nožů jste měli, tím větší jste samozřejmě dávali rány (hity). Tuto chybu se dalo skvěle využít. Někdo si například vytvořil novou postavu, trochu vycvičil a šel bojovat s potvorami, bylo možné dát Greater Démonovi hit za 25 s bronzovou sekyrkou.
Den D(uplikace)
The Big Dupe se odehrál sedmého listopadu 2003 (objeven byl o den dříve). Spoustu lidí tvrdilo, že mělo „něco“ s duplikací, ale jen pár skutečně vědělo, jak to funguje.
„Duplikování“ bylo ve hře zabudováno už od úplného počátku, ale nikdo o tom nevěděl a Jagex si myslel, že je nemožné na to přijít. Jak to pracovalo:
Každý předmět v RS, od bronzového nožíku po Party Hatku, má svoje identifikační číslo. Při duplikaci je toto ID číslo zkopírováno, čímž se vytváří nový originální předmět shodný s původním. Například obouruční runitový meč měl číslo 81. Když jste předmět zdvojili, oba, starý i nový, meče měli ID číslo 81. Kvůli tomu nebyl Jagex schopný určit, které z věcí jsou originální a které kopie.
Ti kteří duplikovali předměty procházeli svět Gielinoru a štastlivci od nich při jejich cestě dostali třeba pár Party Hatů. Samozřejmostí byly spousty drop party. Za tento den (7.11.2003) se vytvořily, nebo chcete-li zduplikovaly, tisíce party hatů, tisíce částí dračích brnění a dalších vzácných věcí jako například vánočních bonbónků (christmas cracker).
Jagex byl nucen hádat, které věci jsou zduplikované a které reálné. Samozřejmě se začaly zdvojovat věci s nejvyšší hodnotou a to byly party haty. Jejich ceny klesly dokonce až na 200 tisíc za jednu a spoustu lidí nevědělo, co s tím. Lidé, kteří měli v party hatech uloženy všechny svoje peníze se buď snažili svoje party haty prodat, protože jejich cena klesla během pár hodin z 13 miliónů (pink party hat) na 200 tisíc a nebylo jisté, co se s nimi stane. Z milionářů se stali chudáci. Někteří ale začali naopak party haty shromažďovat, protože si uvědomili, že pokud Jagex party haty nezruší budou mít obrovskou hodnotu – a to také mají. Dnes už nestojí desítky miliónů, ale stovky. Dodnes není 100% jisté, jak Jagex chybu opravil, ale rozhodně je to největší aféra v dějinách RS